Vazdušni jastuci – koliko su zaista bezbedni

Vazdušni jastuci – koliko su zaista bezbedni

Vazdusni jastuk

Nema sumnje da vazdušni jastuci spasavaju živote. Vazdušni jastuci su definitivno jedan od najnaprednijih sistema za bezbednost putnika u vozilima serijske proizvodnje. Međutim, mnogi od nas vazdušne jastuke uzimaju zdravo za gotovo, misleći da će se oni u kritičnom trenutku odraditi svoj posao, bez obzira na to da li smo preuzeli sve mere predostrožnosti ili ne. I hoće. Ali ne bez posledica. Iz tog razloga je veoma važno da znamo na koji se još način treba obezbediti vozač, suvozač, trudnica, dete i osoba sa invaliditetom, koliko nam je vazdušnih jastuka zaista potrebno, u kojim situacijama ih treba deaktivirati, imaju li rok trajanja i kada ih treba zameniti.

Da bismo razumeli kojim se potencijalnim rizicima izlažemo, važno je da znamo kako vazdušni jastuk funkcioniše. Kada senzori detektuju potencijalnu opasnost i procene da sigurnosni pojas nije dovoljan, vazdušni jastuk se mora ekstremno brzo naduvati (i izduvati), radi što bolje amortizacije udarca. Kada kažemo ekstremno brzo, mislimo na svega 20 do 30 milisekundi. Ovako velika brzina naduvavanja postiže se hemijskom reakcijom kojom se oslobađa azot – odnosno eksplozijom. Iz tog razloga su nekada moguće manje ogrebotine, masnice i opekotine na licu i rukama.

Pre nego  što razjasnimo na koji način možete najbolje zaštititi sebe i vaše saputnike, važno je da rešimo jednu dilemu mnogih vozača, a to je da vazdušni jastuk nije zamena za pojas, već dodatna mera bezbednosti. Zato nemojte podrazumevati da nije neophodno da se vežete ukoliko Vaš auto poseduje vazdušne jastuke.

Vazdusni jastuci  

Vozač

Za vozače je veoma važno na koji način sede i drže volan. Proverite u uputstvu proizvođača koliki prostor zauzima potpuno naduvan vazdušni jastuk (obično je to 25 - 35 cm) i trudite se da ne približavate sedište volanu i nožnim komandama više nego što je potrebno za nesmetano upravljate vozilom. Ovo je posebno važno za vozače koji su niži od 160 cm i lakši od 55 kg. Pored toga što moraju paziti na udaljenost od komandi, treba da budu sigurni da je pojas ispravan i propisno zategnut, jer zbog manje telesne težine brže ulaze u prostor koji treba da popuni vazdušni jastuk. Još jedan važan savet je da nikada ne vozite sa rukom na volanu u poziciji 12h (ruka preko volana) zbog mogućih preloma prilikom „ispaljivanja“ vazdušnog jastuka. Savetujemo da volan držite u poziciji „10 do 2“ ili „3 i 15“, jer to su najbezbednije pozicije.

Suvozač

Pravilo propisne udaljenosti od prednjeg dela automobila važi i za suvozača – nemojte se nepotrebno približavati prednjem delu vozila. Za trudnice je naročito važno da se povuku što više ka nazad, ili sednu pozadi. Isto važi i za dečija sedišta koja, ukoliko baš moraju biti napred, treba da budu što više udaljena i pričvršćena za sedište. U kritičnim situacijama suvozači neretko refleksno ispruže ruke ka prednjoj konzoli kako bi se zadržali, međutim, ovo može da bude opasno jer može doći do ozbiljnijih preloma.

Vozač sa invaliditetom

Ukoliko položaj vozača sa invaliditetom mora biti takav da ulazi u zonu koju ispunjava naduvan vazdušni jastuk, ili ukoliko vozač mora da vozi sa rukom preko volana, „ispaljivanje“ vazdušnog jastuka može uzrokovati povrede. Mnogi proizvođači automobila razvijaju takozvane „smart airbag“ sisteme koji detektuju poziciju vozača i prema njoj podešavaju performanse. Međutim, u retkim slučajevima je neophodno da Vam u proverenom servisu deaktiviraju vazdušne jastuke zbog velike blizine volanu, mada ovo svakako mora biti poslednja opcija.

Deaktivirane vazdušne jastuke bi trebalo ponovo aktivirati ukoliko prodajete auto ili obavestiti kupca i osiguravajuću kuću da ste ih deaktivirali. Setite se da proverite ispravnost i uopšte prisutnost vazdušnih jastuka ukoliko i sami kupujete polovan automobil. Budući da je ugradnja novih vazdušnih jastuka prilično skupa,vlasnici automobila često samo „zakrpe“ mesto odakle je on ispaljen. Njihovu ispravnost obavezno proverite u kvalifikovanom servisu pre nego što se odlučite za kupovinu.
 
Vazdusni jastuci
 

Koliko vazdušnih jastuka treba da bude u automobilu

Ne dajte se zavarati da veći broj vazdušnih jastuka automatski znači i veću bezbednost. Broj vazdušnih jastuka zavisi od veličine automobila, a proizvođač je predvideo koji je optimalan broj i raspored.

Da li imaju rok trajanja

Po pravilu, vazdušni jastuci bi trebalo da Vas služe koliko i sam auto. Kod starijih automobila  proizvedenih pre 2000. godine proizvođači nisu bili sigurni da li će vazdušni jastuci izdržati test vremena jer je tehnologija bila relativno nova, pa su isporučivali vozila sa preporukom za zamenu nakon 10 do 15 godina. Svakako obratite pažnju na svetla upozorenja.  Ako je sve u redu, lampica treba da se upali prilikom davanja kontakta i da se ugasi nakon nekoliko sekundi. Ukoliko vidite da je lampica upaljena, odmah posetite servis. Ignorisanje svetala upozorenja spada u jednu od najčešćih grešaka vozača, pored toga što odlažu popravke, neredovno servisiraju auto i ne menjaju motorno ulje u intervalima koje je propisao proizvođač.

Nadamo se da Vam je ovaj članak bio koristan. Ukoliko imate bilo kakva pitanja, sugestije ili predloge za teme koje Vas zanimaju, slobodno nas kontaktirajte.
 

Total i Elf kontakt

?? ?? ?? ??