Koje ulje da sipam u polovno vozilo koje sam tek kupio

U želji da Vam pružimo što kvalitetniji sadržaj, predstavljamo Vam jednu novu i zanimljivu temu čiji je autor naš saradnik, dr Stevan Dimitrijević, diplomirani inženjer hemijske tehnologije i naučni saradnik na projektima Inovacionog Centara Fakulteta za Tehnologiju i Metalurgiju u Beogradu.

Kupili ste polovno vozilo, ali niste sigurni koje je ulje potrebno sipati. Logičan izbor koji se sam po sebi nameće jeste da koristite viskoznu gradaciju i ispunjenje normi koje je propisao proizvođač vozila, naravno. Ako je motor u dobrom stanju, inicijalna viskozna gradacija je uvek najbolja za njega i on mora sa takvim uljem da radi najbolje. Zvuči razumno, kratko i jednostavno. Međutim, u praksi postoji mnogo nedoumica u vezi sa prethodnim.

Motorno ulje

Tipičan primer 1: Vozilo ima na satu 150 hiljada km, pravih verovatno i preko 200 hiljada km. Mnogi (majstori, kolege, prijatelji) mi kažu: sipaj 10W-40 i ne razmišljaj mnogo.

Ako se u uputstvu vozila dopušta i 10W-40 (pored 5W-40 ili 5W-30) to može biti u redu. Ipak, i onda su 5W-30/40 ulja bolji izbor, jer su kvalitetnije (sintetičke) osnove i često sadrže bolje (više) aditive od polu-sintetičkih 10W-40 ulja.

Tipičan primer 2: Ma sipao bih ja (nekako već) 5W-40, ali  nisam baš za 5W-30 i ona “tanka” …

Ovo je česta dilema vlasnika (mnogih) Ford (Volvo) i Peugeot/Citroen vozila, kao i nekih Fiat-a, gde su u uputstvu navedena ispunjenja sledećih normi:

Ford WSS-M2C913-C (ili B), PSA 2290, Fiat 9.55535-S1, odnosno ACEA A1/B1 (A5/B5) i ACEA C2.

Ova ulja su nešto niže viskoznosti unutar 5W-30 viskozne gradacije i “na oko” izgledaju (najčešće se tako opisuje) “kao voda”, što budi (nezasnovanu) podozrivost pa čak i (blagi) strah kod mnogih korisnika. Bilo kakav strah nema realnu osnovu! Priče o visokoj potrošnji ulja ako se koriste ulja iz uputstva su takođe preterane.

TOTAL ulja

Većina korisnika kupuje (i proverava) vozilo tako da je motor makar u pristojnom stanju (svakako u fabričkim tolerancijama, što je naravno teško proveriti) i većina prodavaca ali i kasnije kupaca, tvrdi je motor “kao nov”.

Ako je već tako, onda je primarna preporuka proizvođača uvek dovoljno dobra (uzevši i neminovno habanje motornih sklopova nakon par hiljada radnih sati motora).

TOTAL ulja, u ovom slučaju INEO ECS 5W-30* i Quartz 9000 Future NFC**, svojim kvalitetom garantuju idealnu zaštitu motora (koji su za to predviđeni) čak i sa mnogo pređenih km.

* zvanično PSA 2290 odobrenje, ispunjava ACEA C2, idealno za motore PSA grupacije i Fiat motore gde se zahteva ACEA C2, kao i za mnoge druge.

** Ima zvanično odobrenje FORD WSS-M2C913D, unazad kompatibilno sa C i B, te ispunjava ACEA A5/B5 i API SL/CF. Idealno za većinu Ford motora, kao i Volvo ali i za mnoga japanska vozila.

Slično je i kod mnogih drugih vozila, gde je 5W-30 podrazumevana vrednost (default). Jedina razlika je što se umesto pomenutih (zavisno od proizvođača) može zahtevati da ulje mora da ispuni zahtev da HTHS mora biti veće od 3,5 mm2/s. U tom slučaju treba koristiti ulja koja to ispunjavaju. Ovo je često slučaj kod japanskih proizvođača a po pravilu kod nemačkih (VW, Mercedes-Benz i BMW) koji uglavnom imaju takav zahtev.

TOTAL INEO MC3 5W-30 je prosto idealno ulje u takvim slučajevima. Pogodno i za fiksne intervale kod vozila sa VW motorima (VW 502.00/505.00/505.01).

TOTAL INEO Long Life 5W-30 ima dodatnu pogodnost kod VW motora, jer se može koristiti i za fleksibilne intervale zamene ulja (najčešće 30.000 km).

DODATNA DILEMA:

Vozilo nema urednu servisnu knjigu ili se iz nje može videti da je kod nekoliko poslednjih servisa korišćeno viskoznije ulje.

U ovom slučaju je potrebno planirati jednu zamenu ulja sa kraćim intervalom zamene (otprilike pola standardnog, npr. 6 meseci ili 7.500 km). Nakon toga nastaviti normalno. Ovim biste u dobroj meri očistili naslage (taloge) u motoru, koji će tada biti u dobroj kondiciji. Ujedno ćete smanjiti efekat veće potrošnje ulja kada se posle ulja lošijeg kvaliteta sipa ono boljeg. Potrošnja ulja u sledećoj zameni može još uvek biti nešto (neznatno) veća od prave ali već kod treće izmene bi trebalo da se ustali i bude srazmerna stanju motora. Ako je motor u dobrom stanju (taman ćete znati u kakvom je, makar indirektno) potrošnja će biti umerena i u okvirima onoga što je proizvođač predvideo. U toku prve i druge zamene, proveravajte nivo ulja češće nego obično (dok ne uhvatite idealan interval za tako nešto).

Elf ulje

SPECIJALAN SLUČAJ:

U uputstvu vozila su navedene viskozne gradacije od 5W-30 do 10W-60 i različiti zahtevi. Šta da radim u takvom slučaju (potpuno sam zbunjen)?

Ovo nije redak slučaj (mada su opsezi viskoznih gradacija obično manji). U takvim slučajevima bi prvi put nakon kupovine trebalo da koristite sintetička ulja, makar najviskoznija koja se mogu naći na tržištu. Ovo znači 5W-40 u većini slučajeva, eventualno 5W-50 ukoliko se u uputstvu pominje isto, ili ako se pominje 10W-60 kao mogućnost (ali ne kao “default”, nego jedna od).

Koristite ovakva ulja makar još jednom (dakle, dva puta za redom). Ovim ćete videti kolika je prava potrošnja ulja motora i indirektno u kakvom je stanju. Iako retko, viskoznija ulja mogu prikriti izvesne probleme sa ventilima ili slično. Ako je polovno vozilo u garanciji, propustili ste šansu za reklamaciju. Tek nakon toga možete koristiti i viskoznija ulja (10W-40 ili 15W-40/50) koja su polu-sintetička, ili čak mineralna, ali sa odgovarajućim nivoom kvaliteta (API SL/CF, ACEA A3/B4, MB 229.1, VW 501.01 itd.). Ovo može biti izbor ako želite da smanjite troškove održavanja (ali samo u takvim slučajevima gde je 10W-40 dopušteno uz “default” vrednost), posebno ako malo koristite vozilo (prelazite malo km u toku godine, npr. ispod 10 hiljada, naročito ako je to manje od polovine normalnog servisnog intervala).

Za ovakve preporuke preporučujemo korišćenje TOTAL QUARTZ 9000 5W-40 sintetičkog ulja vrhunskog kvaliteta. Ukoliko je zahtev proizvođača motora takav da ga ispunjava i TOTAL QUARTZ 7000 10W-40, to je takođe dobra opcija koja može sniziti troškove održavanja kod vozila koja se manje upotrebljavaju.

Nadamo se da Vam je ovaj članak bio koristan. Za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.

Total i Elf kontakt