Skip to content

Automobili s visokom kilometražom: rizik ili prilika?

 

Kupovina automobila s visokom kilometražom oduvek je bila predmet nesuglasica između ljubitelja četvorotočkaša. Neki su za, neki protiv. Nažalost, ne postoji definitivan odgovor, kada je ova tema u pitanju. Jednostavno, postoji mnoštvo faktora koje treba uzeti u obzir prilikom donošenja odluke, a mi ćemo pokušati da obuhvatimo sve, s ciljem da vam olakšamo proces.

Kilometraža na odometru

 

Pre nego što napravite bilo koji korak ka kupovini automobila s visokom kilometražom, obavezno se uverite da ta kilometraža nije zapravo još viša. U nameri da povećaju vrednost automobila koje prodaju, njihovi vlasnici neretko podešavaju odometar na kilometražu nižu od realne.

Postoje oni koji zastupaju stav da digitalni odometri smanjuju opasnost od vraćanja kilometraže, ali ni ovakvi iskoraci u tehnologiji ne predstavljaju stopostotnu garanciju. Zbog toga je bitno da vlasnik automobila, koji želite da kupite, poseduje sve potrebne papire u vezi s njim, kao što je, npr. servisna knjižica, pomoću koje možete ustanoviti pređenu kilometražu automobila, na osnovu njegovih servisnih intervala.

Nažalost, ni servisna knjižica ne predstavlja stopostotnu garanciju, budući da se i ona može falsifikovati. Ovo je čest slučaj kod firmi (placeva) koje uvoze polovne autombile. Ipak, što više papira u vezi s automobilom, to bolje.

Istorija automobila

Ono čega uvek treba da budete svesni, bilo da je u pitanju kupovina automobila s visokom ili niskom kiometražom, jeste da je taj automobil proveo deo svog veka u vlasništvu drugog vozača, te da je veoma bitno da pokušate da saznate sve što možete u vezi s njegovim pristupom vožnji i održavanju automobila koji je predmet vašeg interesovanja.

Zašto je ovo bitno? Zamislite 2 sledeće primera...Imamo automobil A, s kilometražom od 100.000, koji je vozila žena u penziji, besprekorno poštujući saobraćajne propise i servisne intervale i redovno menjajući ulje. Pored njega je automobil B, s kilometražom od 50.000, koji je vozio mladić ne skidajući nogu s gasa i preskačući redovne servise i intervale za zamenu ulja. Koji automobil biste radije kupili?

Naravno, ako ste u mogućnosti da birate između 2 automobila s podjednako odgovornom istorijom održavanja i vožnje, zdravorazumski je da se odlučite za automobil s nižom kilometražom. Stoga je preporučljivo da vlasnik automobila, koji želite da kupite, ima servisnu knjižicu, kao i spisak prethodnih vlasnika. Da, što je manje ljudi vozilo automobil, veće su šanse da je on adekvatno održavan i korišćen, a i lakše je prikupiti informacije o njegovoj istoriji. U principu, ne preporučuje se kupovina automobila koji je imao više od jednog vlasnika.  

Rđa

 

Automobili s visokom kilometražom proveli su više vremena na putu, te je velika verovatnoća da su i duže bili izloženi nepovoljnim vremenskim uslovima, što ih čini podložnim rđi. Ne samo da je proces popravljanja delova zahvaćenih rđom skup, već ako se ne sanira, rđa nastavlja da „izjeda“ automobil, prouzrokujući još više troškove.

Ako automobil ima svoju originalnu farbu, onda će se rđa prikazati ili u obliku mehurića, ispod površine, ili u vidu kompletne perforacije. Stoga je preporučljivo da ciljate automobile s originalnom farbom, jer pojedini prodavci automobila pribegavaju trikovima sakrivanja zarđalih delova putem prefarbavanja automobila. Ipak, prefarbane automobile uglavnom odaju nejednake nijanse boje, te se nemojte libiti da zagledate automobil prilikom inspekcije. Štaviše, budite slobodni da povedete sa sobom mehaničara od poverenja, koji će proveriti da li ima rđe na podvozju i ispod farbe automobila.

Šta ako je proces prefarbavanja urađen besprekorno? Stručnjaci su saglasni da, ako kroišćeni automobil izgleda kao da je izašao iz salona za nove automobile, odnosno ako izgleda previše dobro da bi bio istinit, onda, u najvećem broju slučajeva, i nije istinit.

Stanje motora

Za egzaktnu proveru stanja motora automobila s visokom kilometražom potrebne su vam usluge mehaničara, koji pomoću kompresionih testova procenjuje da li je rad motora optimalan, kao i da li je sve u redu iznutra. Navedeni testovi funkcionišu tako što mehaničar postavlja uređaj za kompresiju na mesto svećice, u slučaju automobila s benzinskim motorom, ili grejača, u slučaju automobila s dizel motorom, a zatim startuje motor koji ne prestaje s radom sve dok ne dostigne 5 obrtaja. Mehaničar zatim snima očitavanja na uređaju za kompresiju i prelazi na sledeći cilindar, s ciljem da utvrdi nivo konstantnosti između cilindara. Varijacije u očitavanjima između cilindara ne bi trebalo da budu veće od 0.5 bara.

Stanje kvačila kod automobila s manuelnom transmisijom

Manje odgovorni i iskusni vozači imaju naviku da odmaraju nogu na kvačilu, umesto na predviđenom mestu pored pedale. Na taj način oni vrše pritisak na mehaničke delove menjačke kutije, odnosno menjača na motor. Stoga ne zaboravite da ustanovite da li je pedala za kvačilo istrošena detaljnom proverom njene leve strane.

Stanje guma

Na čemu ide svaki automobil? Na točkovima. Čime su obloženi točkovi? Gumama. Dakle, što više vozite automobil, to vam se gume sve više troše. To je razlog da obratite posebnu pažnju, kako na preostalu količinu gazećeg sloja, tako i na eventualne pukotine u zidu spoljašnje gume. Ovo se naročito odnosi na gume s nižim stepenom otpora kotrljanja, kao i na gume visokih performansi, koje nemaju preterano dubok gazeći sloj.

Zapamtite, gume koje su starije od 6 godina, treba da budu zamenjene!

Dim iz auspuha

 

Dim iz auspuha, kakve god boje bio, nije dobra vest za potencijalnog kupca automobila. Plavi dim ukazuje na preterano sagorevanje ulja, što znači da postoji problem s motorom. Crni dim indikator je problema sa sistemom za dovod benzina u smislu proizvođenja prevelike količine nesagorenog benzina. Beli dim posledica je sagorevanja antifriza, koje označava problem s glavnim zaptivačem.

Ako primtetite bilo koju od navedenih pojava, zatražite detaljnu proveru automobila u mehaničarskom servisu od poverenja.

Ostali faktori

Ono na šta takođe treba da obratite pažnju prilikom kupovine automobila s visokom kilometražom jesu enterijer automobila, na osnovu čijeg izgleda možete mnogo toga da zaključite o istoriji održavanja, kao i kočnice i suspenzije, čije stanje ćete najbolje proveriti u mehaničarskom servisu od poverenja.

Detaljnije obrađenu temu kupovine polovnih automobila i stavki na koje treba obratiti pažnju možete pogledati u prvom i drugom delu ove teme.

Da li postoji preniska kilometraža?

Nasuprot popularnom verovanju, vožnja (ali pravilna) automobila doprinosi njegovom „zdravlju“, odnosno razrađuje ga. Šta to znači? Ako uzmemo u obzir da je prosečna godišnja kilometraža automobila u Srbiji između 10.000 km i 15.000 km, onda bi automobil star 5 godina trebalo da je prešao između 50.000 km i 75.000 km. Drugim rečima, preretka vožnja automobila podjednako je loša kao i prečesta vožnja istog.

Verovatno se pitate kako je to moguće. Evo kako...Primera radi, usled konstantnog „sedenja“ automobila u garaži ili dvorištu, može doći do truljenja i pucanja guma, a zatim i do rđanja podvozja, kao posledica nedostatka čišćenja automobila po izlaganju istog slanim putevima u toku zime. Problemi ne staju tu. Dugi intervali neaktivnosti prouzrokuju probleme s akumulatorom, u vidu njegovog pražnjenja, i pumpom za benzin, naročito ako je elktrična, u vidu kvarova. Štaviše, motor i transmisija automobila dolaze na „udar“.

Naravoučenije, ako naiđete na automobil s preterano niskom kilometražom, pokušajte da saznate od vlasnika zašto je to situacija i obavezno tražite podatke o servisiranju.

Da li su pojedini modeli automobila sigurniji izbor u odnosu na druge?

Premda postoje modeli automobila, kao što su Mercedes-Benz, BMW, Toyota, Honda, Acura i Lexus, koji se povezuju s konceptom dugovečnosti, konačan izbor prilikom kupovine automobila s visokom kilometražom, kao što ste imali priliku da pročitate, zavisi od više faktora, od čega su najbitniji redovno i adekvatno održavanje automobila od strane prethodnog vlasnika. Imajte na umu i da je, zahvaljujući značajnim tehnološkim naprecima, većina savremenih automobila predviđena za prelazak bar 500.000 km.