Skip to content

Najčešće zablude u vezi sa tjuningom automobila

 

Pored osnovne funkcije brzog i udobnog prevoza od jednog do drugog mesta, automobil za mnoge od nas postaje član porodice pa ni ne čudi želja da mu pružimo najbolji mogući tretman i održavanje. Nije redak slučaj da jedan zaljubljenik u automobile ulaže dodatni novac u poboljšanje njegovih performansi van fabričkih standarda, koje se još naziva i prepravljanje ili “tjuning”. Poboljšanja se najčešće odnose na povećanje snage motora, koja sa sobom povlači i dodatne intervencije koje će na adekvatan način preneti tu dodatnu snagu motora. U tekstu koji sledi razotkrivamo neke od najčešćih zabluda koje vlasnici automobila imaju u vezi sa tjuningom.

Da je tjuning dobar za moj auto, bio bi urađen fabrički

U fabrici se tokom projektovanja prave brojni kompromisi. Fabrika poseže za standardizacijom u proizvodnji kako bi postigla optimalan balans između ulaganja i kvaliteta, te isti agregat, uz određene izmene, ugrađuje u veliki broj modela. Ovo ne znači da tjuning nije dobar za Vaš automobil, već da jednostavno fabrici nije isplativo da se u serijskoj proizvodnji posveti finesama. Da li korisniku odgovaraju fabrička podešavanja ili želi da iz svog automobila “izvuče” maksimum, je njegov lični izbor i preferenca.

 

Tjuning skraćuje životni vek motora

Veća snaga sa sobom neminovno povlači i veće opterećenje koje trpe sklopovi agregata i veće habanje pokretnih delova. Međutim, to ne znači nužno da ćete tjuningom skratiti životni vek motora. Ukoliko se uradi kvalitetno i na pravilan način, tjuning osim poboljšanja performansi neće ostaviti druge posledice na motor.

 

Tjuningom se gubi garancija proizvođača

Mnogi se plaše da obave tjuning dok je automobil u garantnom roku i ovo je sasvim opravdan strah ukoliko intervenciju radi privatnik. Međutim, ukoliko se tjuning obavi kod fabričkog ili kod ovlašćenog tjunera ne gubi se garancija. Proizvođač automobila, razumljivo, odgovara samo za intervencije koje je obavilia fabrika ili njegov ovlašćeni partner.

 

Tjuning sa sobom nosi veću potrošnju

I ovo je jedna od zabluda u vezi sa menjanjem fabričkih podešavanja motora. Pravilnim tjuningom i kvalitetnijim odabirom bregastih vratila glave i ventila za motor može se postići veća snaga i manja potrošnja.

Tjuning je na granici legalnog

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima prepravljanje vozila je moguće samo ako se obavlja za sopstvene potrebe i “kada se time unapređuje bezbednost vozila, tehnička kultura i pronalazaštvo, odnosno omogućava obavljanje određenih delatnosti za koje se vozilo posebno ne proizvodi”, kao što je na primer tjuning automobila za trke. Motorna i priključna vozila koja se pojedinačno ili serijski proizvode ili prepravljaju, njihovi uređaji, sklopovi i oprema, moraju biti usaglašeni sa jednoobraznim tehničkim uslovima u skladu sa propisima o homologaciji, odnosno, vozilo mora proći tehnički pregled, a takođe se ispituju i bezbednost i ekološki kvalitet vozila. Kako ne biste dolazili u situaciju da se pitate da li je prepravkom prekršen neki od uslova kojim nas Zakon obavezuje, najbolje je da Vam tjuning obavi kvalifikovani majstor sa dugogodišnjim iskustvom i preporukom.

 

Nadamo se da su Vam ovi saveti bili korisni. Stojimo Vam na raspolaganju za sva pitanja, sugestije i nedoumice i zato budite slobodni da nas kontaktirate.