Kada je poželjno ispiranje motora?

Da li je i u kojim slučajevima ispiranje motora neophodno - ili čak poželjno -, jedna je od čestih nedoumica s kojom se susreću vlasnici automobila. Odgovor na ovo pitanje, kao i na mnoga druga u vezi s ovom temom, potrudili smo se da predstavimo u saradnji s dr Stevanom Dimitrijevićem, diplomiranim inženjerom hemijske tehnologije i naučnim saradnikom na projektima Inovacionog Centara Fakulteta za Tehnologiju i Metalurgiju u Beogradu, koji je ujedno i autor ovog teksta.

Dakle, prvo što treba naglasiti jeste:

Ispiranje motora (engine flush) je nepotreban postupak ukoliko motorno ulje i filter redovno menjate i koristite ulja koja kvalitetom zadovoljavaju ili premašuju zahteve proizvođača motora.

Kada je poželjno ispiranje motora

Kada je poželjno ispiranje motora

Proces ispiranja motora je suvišan u slučaju redovne zamene ulja i redovnog održavanja motora.

Ovde treba voditi računa o tome da „redovna zamena“ podrazumeva i kraće intervale zamene ukoliko se vozilo upotrebljava u teškim uslovima („severe conditions“) eksploatacije. Takvi uslovi su definisani uputstvom vozila i odnose se na: čestu vuču prikolice, čestu gradsku vožnju, s dugim radom motora „na leru“, pretežno korišćenje vozila na kratkim relacijama (naročito zimi), retko korišćenje vozila, vožnju na visokoj nadmorskoj visini ili jako prašnjavim putevima (naročito zemljanim) i slično.

Ispiranje motora obično je povezano s delatnostima koje zahtevaju profesionalno korišćenje vozila, kao što su: taksi služba, dostavna služba, komunalne ili policijske službe i slično. U slučaju nedoumice, konsultujte uputstvo vozila ili kontaktiraje predstavnika proizvođača vozila.

Ispiranje motora

 

Ispiranje motora je u više od 95% slučajeva zamene ulja potpuno nepotrebno, a u 99% (verovatno i svih 100%) nije neophodno. Stoga realna potreba za ovim postupkom spada (prema učestalosti primene) u „statističku grešku“.

Ipak, mnogi su u nedoumici zbog toga što postoji na desetine proizvoda koji služe za „ispiranje motora“, kao i zbog toga što u grupi proizvođača ima i par poznatih imena iz industrije maziva.

zamena ulja

 

Kada zaista postoji potreba za ovim postupkom?

To je teško proceniti, a može se utvrditi samo u servisu. U principu su to slučajevi zanemarivanja redovnog održavanja, naročito neredovna zamena ulja. Sam postupak (i proizvodi namenjeni tome) i služi da se motor ispere od naslaga (uglavnom koksa i organskih lakova) koje su nastale degradacijom motornog ulja. Ovo je bilo potrebnije pre nekoliko decenija, dok se sada koriste mnogo efikasniji aditivi, što sprečava ovakve pojave, čak i kod blagih prekoračenja servisnih intervala, naročito kod primene sintetičkih motornih ulja.

Postupak se može izvesti na više načina, a najčešći je korišćenje aditiva, koji se dodaju pred zamenu ulja u isto, da bi se, nakon nekoliko minuta rada motora na „leru“, ulje (pomešano s aditivom) ispustilo. Ranije su se više koristila posebna ulja za ispiranje motora (tzv. „ispirol“ ulja), obično ona s više deterdženata i disperzanata i manje viskoznosti (SAE 10W ili SAE 20). Ona su se sipala u motor nakon ispuštanja ulja, te su se, nakon rada motora na malim opterećenjima (obično na „leru“), posle određenog vremena, ispuštala. Nakon toga, sledila je zamena filtera za ulje i sipanje ulja po preporuci proizvođača. Postoje i aditivi koji se dodaju u ulje, kada s takvom mešavinom treba voziti nekoliko stotina km, a zatim ispustiti ulje i zameniti ga.

Jedno od dominantnih mišljenja starog vremena jeste da je prilikom promene tipa ulja (na primer, prelazak s mineralnog na sintetičko) potrebno i isprati motor. Međutim, savremena ulja renomiranih svetskih proizvođača su takvog kvaliteta da u potpunosti eliminišu potrebu za navedenim postupkom.

Jednokratno produženje (osim ako nije izuzetno prekoračen preporučeni interval zamene) obično nije razlog za ispiranje motora. Jedino ukoliko više puta za redom niste na vreme zamenili ulje (što je veoma loše za vaš motor), možete razmisliti o ovom postupku. Međutim, za ovakve slučajeve (ili „preventivno“), možda je samo dovoljno (i bolje) jednom skratiti period zamene ulja, a posle nastaviti s redovnom zamenom.

Ovakav („uradi sam“) postupak je više produžena nega nego što služi rešavanju (nagomilanih, ovde i u bukvalnom smislu) problema. Ako već radite ispiranje, koristite poznatija imena i konsultujte proizvođača proizvoda. Ukoliko je motor „zakoksovan“ (mnogo depozita u njemu), postupak neće rešiti problem. U tom slučaju, bolje je otići u servis koji bi to mogao da reši specijalnim mašinama ili čišćenjem uz delimično rasklapanje motora. U izuzetnim slučajevima zanemarivanja održavanja motora dolazi do potrebe za remontom istog.

Obično se navodi da je dobro isprati motor ako postoji dokumentovano neredovno održavanje vozila ili ako se kupi vozilo nepoznate istorije održavanja (bez servisne knjižice). Ipak, u takvim slučajevima je bolje kosultovati ovlašćeni servis, koji će utvrditi potrebu i postupak čišćenja motora.

Ispiranje motora

 

Jedna od ne tako čestih situacija, kada je ispiranje motora eventualno poželjno, jeste korišćenje putničkog automobila na stazi, makar u rekreativne svrhe, kada se ulje ne menja u mnogo kratkim intervalima, već samo umereno skraćenim.  Profesionalni timovi mnogo češće menjaju ulje, po potrebi i posle svake trke, i uglavnom NE koriste postupak ispiranja motora.

Savremena sredstva za ispiranje motora obavljaju funkciju pretežno na deterdženstskim, a manje na rastvaračkim svojstvima, tako da su uglavnom sigurna za korišćenje. Obično ne deluju negativno na zaptivke, osim ako već nisu u lošem stanju. Ipak, ostaje da je postupak često nepotreban ili nedovoljan, te je opravdana upotreba ovih aditiva uvek pod znakom pitanja.

Dodatak:

Razlog za eventualno ispiranje motora može se pronaći u sve češćoj nepravilnoj zameni ulja u pojedinim servisima, tj. zameni ulja “na hladno“ i „na brzinu“ (za svega 15-tak minuta ili manje), kada umesto ciljanog zaostatka starog ulja od 10-tak % u motoru zaostane 20-30% starog ulja, što se dešava češće nego što bi trebalo. Ovim se, kažu zagovornici ispiranja motora, vremenom stvara potreba za ovakvom intervencijom (npr. na svakih nekoliko zamena ulja).

Zvanični servisi ili oni koji drže do svoje reputacije će zamenu ulja uraditi u skladu s procedurom koja podrazumeva da je ulje pre zamene zagrejano (60 do 80 °C) i da je zaostatak starog ulja minimalan.

Treba naglasiti da postupak deluje više preventivno nego kurativno, kao i da se čak i u ovakvim slučajevima navedeni postupak radi „na osećaj“ i često bez čvrstih indikacija za potrebom.

Na kraju, treba reći da se u nijednom uputstvu vozila ne navodi potreba za ovakvim postupkom, što znači da potrebu za istim, kao i sam postupak, treba da odredi servis.

Nadamo se da Vam je ovaj članak bio koristan. Za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.

 

Total kontakt