Skip to content

Koje ulje da sipam u polovno vozilo koje sam tek kupio?

U želji da Vam pružimo što kvalitetniji sadržaj, predstavljamo Vam jednu novu i zanimljivu temu čiji je autor naš saradnik, dr Stevan Dimitrijević, diplomirani inženjer hemijske tehnologije i naučni saradnik na projektima Inovacionog Centara Fakulteta za Tehnologiju i Metalurgiju u Beogradu.

Kupili ste polovno vozilo, ali niste sigurni koje je ulje potrebno sipati. Logičan izbor koji se sam po sebi nameće jeste da koristite viskoznu gradaciju i ispunjenje normi koje je propisao proizvođač vozila, naravno. Ako je motor u dobrom stanju, inicijalna viskozna gradacija je uvek najbolja za njega i on mora sa takvim uljem da radi najbolje. Zvuči razumno, kratko i jednostavno. Međutim, u praksi postoji mnogo nedoumica u vezi sa prethodnim.

Koje ulje da sipam u polovno vozilo

Logičan izbor bi bila preporuka proizvođača.

Automobil je prešao više od 200.000 km

Ovo je tipičan primer i jedan od najčešćih. Dakle, vozilo ima na satu 150.000 km, a pravih verovatno i preko 200.000 km. Mnogi (majstori, kolege, prijatelji) kažu “sipaj 10W-40 i ne razmišljaj mnogo”.

Ako se u uputstvu vozila, pored 5W-40 ili 5W-30, dopušta i 10W-40 to može biti u redu. Ipak, i onda su 5W-30/40 ulja bolji izbor, jer su kvalitetnije (sintetičke) osnove i često sadrže bolji paket aditiva od polusintetičkih 10W-40 ulja.

Preporučena su ulja niže viskoznosti

Još jedan tipičan primer glasi ovako: “Ma sipao bih ja već nekako 5W-40, ali nisam baš za 5W-30 i ona retka".

Ovo je česta dilema vlasnika mnogih Ford (Volvo) i Peugeot/Citroen vozila, kao i nekih Fiat-a, gde su u uputstvu navedena ispunjenja sledećih normi:

Ford WSS-M2C913-C (ili B), PSA 2290, Fiat 9.55535-S1, odnosno ACEA A1/B1 (A5/B5) i ACEA C2.

Ova ulja su nešto niže viskoznosti unutar 5W-30 viskozne gradacije i najčešće se opisuju “kao voda”, što budi nezasnovanu podozrivost pa čak i blagi strah kod mnogih korisnika. Međutim, bilo kakav strah nema realnu osnovu.

Priče o visokoj potrošnji ulja ako se koriste ulja iz uputstva su takođe preterane.

Dakle, ne morate brinuti da će ulje niže viskoznosti lošije obavljati svoju funkciju podmazivanja, niti da će potrošnja biti visoka - naročito ako je to preporuka proizvođača motora.

viskoznost ulja

Starh od niže viskoznosti nema realnu osnovu.

Većina kupaca proverava da li je motor makar u pristojnom stanju, iako je teško proveriti da li je u fabričkim tolerancijama. Većina prodavaca, ali i kasnije kupaca, tvrdi je motor “kao nov”. 

Ako je već tako, onda je primarna preporuka proizvođača uvek dovoljno dobra uzevši u obzir i neminovno habanje motornih sklopova nakon par hiljada radnih sati motora.

TotalEnergies ulja, u ovom slučaju INEO ECS 5W-30* i Quartz 9000 Future NFC**, svojim kvalitetom garantuju idealnu zaštitu motora za koje su predviđena čak i sa mnogo pređenih km.

* zvanično PSA 2290 odobrenje, ispunjava ACEA C2, idealno za motore PSA grupacije i Fiat motore gde se zahteva ACEA C2, kao i za mnoge druge.

** Ima zvanično odobrenje FORD WSS-M2C913D, unazad kompatibilno sa C i B, te ispunjava ACEA A5/B5 i API SL/CF. Idealno za većinu Ford motora, kao i Volvo ali i za mnoga japanska vozila.

Slično je i kod mnogih drugih vozila, gde je 5W-30 podrazumevana vrednost. Jedina razlika je što se umesto pomenutih, zavisno od proizvođača, može zahtevati da ulje mora da ispuni zahtev da HTHS mora biti veće od 3,5 mm2/s. U tom slučaju treba koristiti ulja koja to ispunjavaju. Ovo je često slučaj kod japanskih proizvođača a po pravilu kod nemačkih (VW, Mercedes-Benz i BMW) koji uglavnom imaju takav zahtev.

INEO C3 5W-30 je prosto idealno ulje u takvim slučajevima. Pogodno i za fiksne intervale kod vozila sa VW motorima (VW 502.00/505.00/505.01).

INEO Long Life 5W-30 ima dodatnu pogodnost kod VW motora, jer se može koristiti i za fleksibilne intervale zamene ulja, najčešće 30.000 km.

Lub savetnik

Servisna knjiga ne postoji ili nije uredno vođena 

Ako vozilo nema urednu servisnu knjigu ili se iz nje može videti da je kod nekoliko poslednjih servisa korišćeno viskoznije ulje, potrebno je planirati jednu zamenu ulja sa kraćim intervalom zamene, otprilike pola standardnog, npr. 6 meseci ili 7.500 km. Nakon toga nastaviti normalno. 

Ovim biste u dobroj meri očistili taloge u motoru, koji će tada biti u dobroj kondiciji. Ujedno ćete smanjiti efekat veće potrošnje ulja kada se posle ulja lošijeg kvaliteta sipa ono boljeg. Potrošnja ulja u sledećoj zameni može još uvek biti nešto malo veća od prave ali već kod treće izmene bi trebalo da se ustali i bude srazmerna stanju motora.

Ako je motor u dobrom stanju, a taman ćete makar indirektno znati u kakvom je, potrošnja će biti umerena i u okvirima onoga što je proizvođač predvideo. U toku prve i druge zamene, proveravajte nivo ulja češće nego obično dok ne “uhvatite” idealan interval za tako nešto.

Uputstvo navodi mnogo različitih viskoznih gradacija i zahteva

Primera radi, u uputstvu vozila su navedene viskozne gradacije od 5W-30 do 10W-60 i različiti zahtevi. 

Ovo nije redak slučaj, mada su opsezi viskoznih gradacija obično manji. U takvim slučajevima bi prvi put nakon kupovine trebalo da koristite sintetička ulja, makar najviskoznija koja se mogu naći na tržištu. Ovo znači 5W-40 u većini slučajeva, eventualno 5W-50 ukoliko se u uputstvu pominje isto, ili ako se pominje 10W-60 kao mogućnost, ali ne kao podrazumevana.

Koristite ovakva ulja makar još jednom, dakle, dva puta za redom. Ovim ćete videti kolika je prava potrošnja ulja motora i indirektno u kakvom je stanju. Iako retko, viskoznija ulja mogu prikriti izvesne probleme sa ventilima ili slično. Ako je polovno vozilo u garanciji, propustili ste šansu za reklamaciju.

Tek nakon toga možete koristiti i viskoznija ulja, na primer 10W-40 ili 15W-40/50, koja su polusintetička, ili čak mineralna, ali sa odgovarajućim nivoom kvaliteta (API SL/CF, ACEA A3/B4, MB 229.1, VW 501.01 itd.). Ovo može biti izbor ako želite da smanjite troškove održavanja, ali samo u takvim slučajevima gde je 10W-40 dopušteno uz podrazumevanu vrednost. Navedeno naročito važi ako prelazite manje od 10.000 km godišnje, a posebno ako je to manje od polovine normalnog servisnog intervala.

Lub savetnik

Za ovakve slučajeve preporučujemo korišćenje QUARTZ 9000 5W-40 sintetičkog ulja vrhunskog kvaliteta. Ukoliko je zahtev proizvođača motora takav da ga ispunjava i QUARTZ 7000 10W-40, to je takođe dobra opcija koja može sniziti troškove održavanja kod vozila koja se manje upotrebljavaju.

Ukoliko vam je ovaj tekst koji je TotalEnergies tim pripremio u saradnji sa dr Stevanom Dimitrijevićem bio interesantan, OBAVEZNO pogledajte još sadržaja koji preporučujemo u nastavku.