Najčešći mitovi i nedoumice u vezi s potrošnjom ulja

Da li je normalno da motor ne troši ulje između dve zamene i da li kvalitet ulja utiče na potrošnju? Na ova i mnoga druga pitanja, dileme i česte zablude, za vas odgovara naš stručni saradnik, dr Stevan Dimitrijević. Toplo vam preporučujemo da pročitate članak u nastavku.

Ova tema gotovo je neiscrpna i jedna je od onih tokom čije analize se često koriste argumenti poput “reče mi jedan čovek”, “pročitao sam na Internet-u”, “čuo sam od majstora” i slični. Od mnogobrojnih mitova, nedoumica i pitanja u vezi s potrošnjom ulja ovde ćemo se pozabaviti onim najvažnijim i najčešćim.

najčešći mitovi i nedoumice u vezi s potrošnjom ulja

 

Mitovi

  • Motor ne sme da troši ni gram ulja, inače je zreo za generalku. Zastupanje ovog mita često prati izjava “moj motor ne troši ni gram ulja”. Netačno!
  • Motor može da troši vrlo malo ulja, ali ako troši toliko da se između dve zamene mora dolivati motorno ulje, onda motor nije dobar. Netačno!

Na granici mita je i sledeća tvrdnja:

  • Ako motor troši više od 0,5 litara ulja na 1000 km, zreo je za remont.Često jeste tako, naročito kod starijih motora, ali ne uvek!

Realnost

Nivo ulja u motoru treba proveravati u skladu sa savetom proizvođača automobila. Kod modernijih automobila, to je na 2000 ili 3000 km, a kod starijih automobila, koji su vremešni i konstruktivno i po datumu proizvodnje, na 500 do 1000 km. Vremenski, u pitanju je period od nedelju do mesec dana. Naravno, pred svaki duži put, kao što je odlazak na godišnji odmor, treba proveriti nivo ulja u motoru, čak i ako je vozilo relativno novo. Ako vaše vozilo ima senzore nivoa ulja, svakako je potreba za proverom ređa, ali čak i onda je preporučljivo izvršiti je u skladu sa savetom proizvođača, na 5000 km, kao i pred duže putovanje.

 

 

Nivo ulja treba da bude između minimuma i maksimuma (najbolje na sredini) na mernoj šipki, što je obično razlika od jednog litra, mada ona može biti i manja i veća. Ako je nivo ulja bliži minimumu zimi, to ne predstavlja problem, baš kao ni ako je bliži maksimumu leti. Štaviše, u teoriji, najbolje je da nivo ulja uvek bude bliži maksimumu, ali nikako se ne preporučuje sipanje do „poslednje kapi“, budući da je lako dodati ulje, u slučaju manjka, ali da ga je teško odvaditi, u slučaju viška.

Višak ulja jeste štetan, ali je vožnja s nivoom ulja ispod minimuma jako loša za motor automobila. Premda nije strašno ako je nivo ulja malo ispod minimuma (tim pre ako ne forsirate motor), ne treba ga držati dugo tako, jer na duži rok skraćujete radni vek motora, a u teškim uslovima eksploatacije rizikujete i drastična oštećenja istog.

Nivo ulja

 

Ako se upali crvena lampica za ulje, koja upozorava na nizak pritisak, odmah BEZBEDNO zaustavite automobil, a zatim i dospite ulje. Ako se lampica potom ugasi, nastavite lagano s vožnjom. Ako se ne ugasi, pozovite profesionalni auto-servis. Žuta lampica na instrument tabli opominje da je nivo ulja nizak, te da bi trebalo da na prvoj pumpi ili u prvoj prodavnici auto delova kupite i dospete ulje do potrebnog nivoa.

 

Nedoumice

 

  • Da li motor troši visokokvalitetno ulje manje od ulja nižeg kvaliteta?
  • Da li motori troše ulja pojedinih brendova manje u odnosu na ulja ostalih brendova?

Razrešenje nedoumica

Kvalitetna ulja imaju manju isparljivost, kao i veću otpornost na smicanje i razređivanje gorivom (duže zadržavaju inicijalnu viskoznu gradaciju), te ih motori troše manje. Ipak, ove razlike su male, tako da se mogu primetiti samo u slučaju da se upoređuju vrhunska ulja s jako lošim uljima. Viskozna gradacija često ima veći uticaj na potrošnju ulja od samog kvaliteta ulja, ali samo ako je razlika u kvalitetu velika. Primera radi, kvalitetno 5W-30 ulje motor može da troši manje nego nekvalitetno 5W-40 ulje.

 

Brend ulja samo indirektno utiče na njegovu potrošnju, u skladu s prethodno navedenim faktorima. Neznatna promena, najčešće u vidu blagog povećanja potrošnje, može se (ali i ne mora) primetiti prilikom promene brenda ulja, i to samo nakon prve zamene. U svakom slučaju, ako vaš motor troši manje količine ulja, a vi ne znate koje je ulje u njemu (npr. kupili ste polovan automobil) ili znate da je u pitanju ulje slabo poznatog proizvođača, najbolje je da to ulje zamenite uljem renomiranog proizvođača. Preporučljivo je da novo ulje bude premijum kategorije.

 

 

Retko se dešava da kvalitetno ulje DRASTIČNO smanji potrošnju ulja. Nažalost, upotreba nekvalitetnog ulja ne samo da poveća potrošnju ulja, već i dovodi do problema s motorom, kao što je curenje zaptivki, koji zahtevaju intervenciju profesionalnog auto-servisa. Stoga je bolje da uvek koristite kvalitetna ulja, kao što su Total i Elf, uz koja ne dolazi do takvih pojava. Ako i s njima potrošnja ulja počne da raste, znači da nešto nije u redu, te, u tom slučaju, posetite profesionalni auto-servis. Imajte na umu da su ulja prosečnog kvaliteta samo naizgled jeftinija i da mogu na kraju ispasti neuporedivo skuplja, budući da kvalitetna ulja omogućavaju motoru da duže zadrži svoje inicijalne karakteristike, uključujući i potrošnju ulja, te produžavaju njegov radni vek.

Total i Elf

 

  • Nastavak teksta pročitajte ovde.

Nadamo se da Vam je ovaj članak bio koristan. Za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.

Total kontakt