Skip to content

U kom slučaju treba preći na viskoznije ulje?

Približivši nam temu koje ulje sipati u tek kupljeno polovno vozilo, naš stručni saradnik, dr Stevan Dimitrijević, za vas obrađuje dilemu da li treba preći na viskoznije ulje ukoliko je vozilo prešlo preko 200.000 km i/ili je starije od 10 godina. Toplo vam preporučujemo da pročitate članak u nastavku.

Ukoliko je motor u dobrom stanju, postoji nekoliko odgovora na ovo pitanje.

Ako uputstvo navodi i SAE 5W-30/40 i 10W-40 (ili više)

Jedna opcija je da zadržite nižu viskoznost, što je sa stanovišta kvaliteta podmazivanja najbolje rešenje. To je preporučljivo ukoliko mnogo koristite vozilo (prelazite više od 15.000 km u toku godine), naročito ako koristite vozilo u teškim uslovima eksploatacije (taxi služba, vuča prikolice, terenska vožnja, mnogo kratkih relacija sa mnogo “hladnih” startovanja motora i slično).

U kom slučaju treba preći na viskoznije ulje

Ukoliko prelazite više od 15.000 km godišnje, preporuka je da zadržite nižu viskoznost.

Druga opcija je da pređete na viskoznije ulje (10W-40), jer time smanjujete troškove održavanja vozila. Posebno je preporučljivo ukoliko koristite vozilo u normalnim uslovima eksploatacije i prelazite relativno malo kilometara u toku godine (manje od 15.000 km).

Ako uputstvo ne navodi 10W-40 ili više od toga 

U tom slučaju je svakako najbolje držati se originalnih preporuka. Najjednostavnije i najbolje.

Međutim, ukoliko je vozilo već staro, kvalitetna polu-sintetička ulja kao što je Total Quartz 7000 ili Elf Evolution 700 (u nekoliko varijanti) mogu dobro da zaštite motor i pruže mu odgovarajuću negu te omoguće dug životni vek. Zazori u sklopovima motora su veći nego kad je motor bio nov, tako da i ulja koja nisu odgovarajuća za novo vozilo postaju realna opcija.

Ovo se može preporučiti za normalne uslove eksploatacije vozila, naročito ako se ne prelazi više od 10.000 kilometara u toku godine.

U kom slučaju treba preći na viskoznije ulje

Podrazumeva se da ne treba samo štedeti i koristiti jeftina ulja nepoznatih proizvođača jer “dupla ušteda” obično postaje trošak.

Napomena 

Prelazak sa sintetičkih na polu-sintetička ulja (ili sa ovih drugih na mineralna) NIJE obavezujući i samo je realna opcija za smanjenje troškova održavanja starijih vozila.

Ukoliko prelazite sa jednog tipa ulja na drugo, da li ima potrebe za ispiranjem rezervoara?

KLIKNITE I SAZNAJTE VIŠE

Opšta preporuka

Nakon više od 10 godina i/ili 200 hiljada kilometara, dobra praksa je da se servisni intervali skrate za 20-30% u odnosu na inicijalnu preporuku proizvođača.

Na primer:

Sa varijabilnih (do 30 ili čak 50 hiljada km) preći na fiksne intervale zamene (15.000 km), tipično za vozila VW grupacije (Audi, VW, Skoda i Seat).

Sa 30.000 km preći na zamenu na maksimalno 20.000 km (neka Renault vozila, vozila PSA grupacije i mnoga druga) ili 15.000 km (Opel i druga vozila).

Sa 20.000 km preći na 15.000 km (neka vozila PSA grupe, Ford, japanski proizvođači, itd.).

Sa 15.000 km smanjiti interval zamene na 7.500 km (mnoga vozila iz devedesetih).

U kom slučaju treba preći na viskoznije ulje

Kod starijih vozila sa mnogo pređenih kilometara interval zamene ne bi smeo biti duži od 12 meseci.

Za sve primere, vremensko ograničenje treba da je 12 meseci. Kod novih vozila je moguće da taj interval bude i svih 24 meseci, ali je to potpuno neprimereno za stara vozila sa mnogo pređenih kilometara (mnogo radnih sati motora). Naravno, navedeni su maksimalni intervali zamene, kraći intervali zamene su još bolje rešenje.

Nadamo se da vam je ovaj članak koji je Total tim pripremio za vas bio koristan. Za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.

KONTAKTIRAJTE NAS ILI NAM POSTAVITE PITANJE