Skip to content

Zašto su zimske gume potreba, a ne hir?

Svaka smena godišnjih doba donosi sa sobom različite promene. Prelazak iz leta u jesen nagoveštava hladnije i kraće dane, nošenje toplije garderobe, kao i oprezniju vožnju usled pogoršanja vremenskih uslova. Jedan od nepopularnijih jesenjih „rituala“, kojim se osigurava opreznija vožnja, jeste promena letnjih guma u zimske.

Dok neki vozači prepoznaju značaj postavljanja zimskih guma, koje, u skladu sa Zakonom o saobraćaju Republike Srbije, u periodu od 1. novembra do 1. aprila, u slučaju snega ili poledice, moraju da zamene letnje gume, pojedini se odlučuju za zanemarivanje ove obaveze, ugrožavajući na taj način i sebe i druge, prouzrokujući nepotrebne troškove i plaćajući kazne koje se kreću od 6.000 do 20.000 dinara za fizička lica, i od 100.000 do 800.000 dinara za pravna lica.

 

Zašto vozači izbegavaju obavezu zamene guma?

I pored redovnih upozorenja stručnjaka na potencijalne tehničke i pravne posledice vožnje s neadekvatnim gumama, što zbog dezinfomisanosti u vidu precenjivanja mogućnosti letnjih guma, što zbog nastojanja da se izbegne bilo kakav proces koji podrazumeva trenutni utrošak novca i vremena, vozači se i dalje neretko odlučuju za ignorisanje zakonske obaveze promene letnjih guma u zimske.

 

Ovakav pristup aktuelnoj tematici donekle je i razumljiv, budući da je traganje za manje zahtevnim rešenjem deo ljudske prirode. Ipak, da li je takvo razmišljanje ispravno i, što je najbitnije, da li je bezbedno? Bez obzira na to što se mnogi vozači rukovode logikom da je guma guma, te da je svejedno koju će upotrebiti za vožnju zimi i za vožnju leti, istina je potpuno suprotna.

Ne samo da postoje tehničke razlike između zimskih i letnjih guma, već je njihova sama proizvodnja prilagođena vremenskim prilikama, karakterističnim za relevantna godišnja doba, koje imaju veći uticaj na kretanje automobila nego što većina vozača pretpostavlja. Upravo zbog toga, odlučili smo da podelimo s vama glavne razloge za pravovremenu promenu letnjih guma u zimske radi vaših bezbednosti i uštede novca na duge staze.

 

Letnje gume proizvode slabiju trakciju pri niskim temperaturama

Letnje gume dizajnirane su tako da prianjaju dobro na putu po toplom vremenu. Kada se temperatura spusti ispod 7°C, one drastično gube moć trakcije usled očvršćavanja, koje nastaje kao posledica njihovog sastava, prilagođenog toplim vremenskim uslovima. Samim tim, letnje gume, koje karakterišu fleksibilnost i elastičnost, na niskim temperaturama postaju krute, što ima za posledicu proklizavanje automobila, te duži zaustavni put prilikom kočenja.

 

Ovo je u industriji guma poznato kao efekat „staklenog preliva“, što u prevodu znači da, usled niske temperature, polimeri prelaze iz elastičnog u staklo stanje, izraženo u Tg - tačka staklenog preliva. Kada je temperatura viša od tačke staklenog preliva, materijal se ponaša kao guma s elastičnim svojstvima, dok kada je temperatura niža od tačke staklenog preliva, on postaje nalik staklu.

Efekat staklenog preliva nema toliki uticaj na vožnju po suvoj površini, ali u slučaju kiše, snega, bljuzgavice ili poledice, kočenje i manevrisanje s letnjim gumama postaju praktično nemogući. To znači da, ako treba naglo da zaustavite automobil ili da skrenete, zaboravite! Posledice, naravno, mogu biti fatalne, kako po vas, tako i po druge učesnike saobraćaja.

Do slabije trakcije letnjih guma po gorenavedenim vremenskim uslovima dolazi i zbog manjka gazećeg sloja i manje dubine šara u odnosu na zimske gume. Sam dizajn zimskih guma, s više blokova i šara, osmišljen je tako da im pruži fleksibilnost za prianjanje po snegu i ledu. Štaviše, zimske gume napravljene su tako da budu relativno mekane radi što boljih kontrole i kočenja na snežnim i zaleđenim površinama. One, pri temperaturama oko tačke smrzavanja, koriste veći broj lamela, te mogu da apsorbuju više blata i snega, što takođe doprinosi boljem prianjanju.

U slučaju snega, letnje gume začepljuju se brzo zbog svojih uskih i plitkih kanala, dok zimske gume nemaju taj problem, zahvaljujući širim i dubljim kanalima. Oni koji žive u ekstremno snežnim predelima neretko koriste zimske gume s metalnim šiljcima, koji se ugrađuju u gazeći sloj, a koji se ukopavaju u sneg ili led poput kandže, što ima za rezultat jaču trakciju na putu. Ovaj tip guma preporučuje se isključivo za puteve prekrivene snegom ili ledom, budući da na suvim putevima navedeni šiljci ograničavaju kontakt gume s površinom.

Letnje gume se oštećuju pri niskim temperaturama

Ako se temperatura spusti do, blizu ili ispod tačke smrzavanja, vožnja s letnjim gumama dovodi do rizika od pucanja gazećeg sloja. Pucanje gazećeg sloja predstavlja permanentnu promenu, koja zahteva kupovinu novih guma.

Još jedna od potencijalnih posledica vožnje s letnjim gumama, u navedenim temperaturnim uslovima, jeste okrnjavanje ivica blokova gazećeg sloja. Ovakav ishod, za razliku od pucanja gazećeg sloja, ne zahteva momentalnu zamenu guma, ali im znatno skraćuje životni vek, što opet dovodi do preuranjene potrebe za kupovinom novih guma.

 

I zimske gume se troše

Zimske gume su „radilice“ koje, što više gazećeg sloja imaju, bolje funkcionišu. Većina proizvođača saglasna je da zimske gume, čiji dubina gazećeg sloja je spala na 4 milimetra, treba da budu zamenjene, jer se smatraju „ćelavim“, a samim tim i opasnim za vožnju po zimskim vremenskim uslovima. Ovo nalaže i zakon u velikom broju država.

O tome koliko je bitno da redovno proveravate dubinu gazećeg sloja guma govori i podatak da se, pri kočenju, zaustavni put automobila sa zimskim gumama, čiji gazeći sloj je od 50 do 75 posto istrošen, čak i kada su u pitanju premium gume, produžava za oko 3 metra, dok je, u slučaju economy kategorije, zaustavni put čak i do 5 metara duži.

Verovatno najpouzdaniji način za proveru dubine gazećeg sloja na gumama jeste upotreba merača, koji je dostupan na većini benzinskih pumpi. Postavite iglu merača u najpliću brazdu na gazećem sloju gume tako da osnova merača bude u ravni s gumom, a zatim pogledajte skalu i pročitajte očitanu dubinu.

 

Šta smo naučili?

Kao što smo mogli da vidimo iz gorenavedenih primera, pravovremena zamena guma važna je ne samo zbog produžetka njihovog životnog veka i izbegavanja nepotrebnih troškova i saobraćajnih kazni, već i zbog, što je najvažnije, kako vaše lične bezbednosti, tako i bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju. Samim tim, jedna od vaših obaveza, kao odgovornog i savesnog vozača, jeste da se pobrinete da izbor guma za vaš automobil prati aktuelno godišnje doba, kao i da njihova kontrola, radi sticanja uvida u stepen istrošenosti, bude sastavni deo svake zamene.

Premda su vozači, kao što smo naveli na početku, u skladu sa Zakonom o saobraćaju Republike Srbije, u obavezi da koriste zimske gume, u periodu od 1. novembra do 1. aprila, samo u slučaju snega i poledice, stručnjaci preporučuju korišćenje zimskih guma pri temperaturama nižim od 7°C, bez obzira na aktuelne vremenske uslove, imajući u vidu njihove bolju trakciju na putu i kraći zaustavni put prilikom kočenja.  

Nadamo se da Vam je ovaj članak bio koristan. Za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.