PUNJENJE AUTOMOBILSKIH GUMA AZOTOM: PREDNOSTI I MANE

Da li vam je ikada palo na pamet da vazduh u gumama svog limenog ljubimca zamenite azotom? Azot se, usled svoje stabilnosti koja prevazilazi stabilnost kiseonika, koristi za vozila koja zahtevaju preciznije tjuniranje, kao što su trkački automobili, avioni i svemirske letelice. Da li je onda azot bolje rešenje i za obične automobile? Upravo je to pitanje na koje ćemo pokušati da odgovorimo u ovom tekstu.

Punjenje guma azotom

 

 

Azot naspram vazduha

 

Ono što je zanimljivo u vezi s azotom jeste da on sačinjava 78% vazduha koji udišemo. E, sad, ako uzmemo u obzir da automobilske gume napunjene azotom sadrže 93 do 95 posto azota, postaje jasno da razlike između gume s vazduhom i gume s azotom nisu velike - naprotiv -, ali ipak postoje.

 

Prednosti azota

1. Gume manje ispuštaju

Usled naprezanja i rastezanja automobilskih guma pri okretanju, odnosno tokom vožnje, vazduh izlazi kroz njihovu molekularnu strukturu. Kada je u pitanju azot, njegov atom je za nijansu veći od atoma kisonika, te teže napušta gumu.

Matematika kaže da vazduh napušta gumu 1.6 puta brže nego azot. Ipak, čak i s azotom u gumama, treba da imate na umu da se svuda oko njih nalazi kiseonik koji, u kombinaciji s temperaturom, utiče na gume spolja.

 

2. Konstantnija ekonomija goriva

Adekvatan pritisak automobilskih guma optimizuje ekonomiju goriva. Štaviše, što viši pritisak guma, to konstantnija ekonomija goriva, a budući da se azot zadržava u gumama duže od vazduha, on samim tim produžava i distancu koju vaš automobil može da pređe s određenom količinom goriva.

Naravno, ako održavate adekvatan pritisak guma redovnim dodavanjem vazduha, nećete osetiti nikakvu razliku.

Pritisak u gumama

 

3. Poboljšana kontrola nad automobilom

Nemojte da vas ovo zavara, budući da azot u automobilskim gumama ne utiče na fabričke performanse automobila, već je opet u pitanju pritisak guma. Naime, već smo istakli da je azot stabilniji u odnosu na vazduh, što čini pritisak guma napunjenih azotom stabilnijim u odnosu na pritisak guma napunjenih vazduhom. A, što je stabilniji pritisak guma, to je i njihovo prianjanje na putu bolje, a samim tim i kontrola nad automobilom.

To je i razlog zbog koga se, kao što smo već naveli, gume trkačkih automobila pune azotom. Ipak, kada su u pitanju obični automobili, razlika u nivou kontrole je toliko mala da je vi, kao „amater“, verovatno nećete ni registrovati.

4. Manje habanje točkova

Vazduh sadrži vodenu paru, za razliku od azota. Usled zagrevanja, vodena para povišava pritisak unutar gume. Štaviše, neretko se dešava da i creva ili rezervoari kompresora za vazduh na benzinskim pumpama sadrže vodu u sebi, što ima za posledicu dodatnu vodu u gumama vašeg automobila.

Zašto je ovo bitno? Zato što voda može da izazove rđu unutar točkova i ventila, pa čak i na senzorima sistema za kontrolisanje pritiska u gumama.

Mane azota

1. Zahteva veći trud

Osim što košta, za razliku od vazduha, azot ne možete da nabavite na svakom ćošku. Naprotiv, prvo morate da pronađete prodavnicu guma ili veoma dobro opremljen auto-servis.

Ako niste u mogućnosti da pronađete azot prilikom putovanja, bićete prinuđeni da koristite vazduh, što će razrediti azot koji se već nalazi u gumama.

Gume za kola

 

2. Zahteva više vremena

Punjenje automobilskih guma azotom malo je kompleksnije od punjenja automobilskih guma vazduhom. Naime, ono zahteva naizmenično dodavanje i ispuštanje azota radi pročišćavanja od vazduha.

Mnoge prodavnice automobilskih guma poseduju mašinu koja odstranjuje vazduh iz azota i koja automatski odrađuje proces pročišćavanja koji je neophodan, naročito ako punite gume azotom po prvi put. U svakom slučaju, navedeni proces zahteva više vremena, a samim tim i više parica iz vašeg novčanika.

3. Košta

Logika nalaže da, ako je za nešto potrebno više truda i vremena, plus skuplja oprema, onda i cena ide gore. U Srbiji se ta cena, kada je u pitanju punjenje automobilskih guma azotom, kreće oko 100 din. po gumi, što se ne smatra bogatstvom, ali, u svakom slučaju, predstavlja veliku razliku u odnosu na kompresor za vazduh koji ne zahteva angažman i vreme stručnog lica, a samim tim i nikakav finansijski trošak.

4. I azot mora da se dopuni

Automobilske gume ispuštaju azot sporije nego vazduh, ali ga ipak ispuštaju, posebno na niskim temperaturama. Drugim rečima, teško da ćete izdržati celu jednu godinu bez dodavanja azota, a to, kao što sad znamo, podrazumeva ulaganje većeg truda, odvajanje više vremena i snošenje većeg troška.

„Presuda“

Kao i s većinom stvari, kada je automobilska industrija u pitanju, i u ovom slučaju vaš izbor, odnosno da li ćete napuniti gume svog automobila azotom ili vazduhom, zavisi od vaših preferenci i mogućnosti.

Ako ste jedan od sofisticiranijih vozača koji je u stanju da oseti benefite guma napunjenih azotom, a pritom vam faktori, kao što su dodatni trud, vreme i novac, ne predstavljaju nikakvu prepreku, onda nema razloga da se ne odlučite za azot.

Naravno, imajte na umu da možete da ostvarite praktično iste rezultate redovnim merenjem pritiska guma i dodavanjem vazduha u njih.

 

 

Nadamo se da Vam je ovaj članak bio koristan. Za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.

 

Total kontakt