Skip to content

Mitovi o hibridnim automobilima

Ilustrovani auto univerzum

 

Hibridna vozila su ona koja osim konvencionalnog motora, dizel ili (najčešće) benzinskog, imaju i dodatni električni motor, kao i punjive akumulatorske baterije.Strogo po definiciji to su vozila koja za kretanje koriste “dva ili više izvora energije”.

Je l‘ da da zvuči moderno i u skladu sa trenutnim opšteprihvaćenim trendovima? A ako bismo vam samo rekli da je prvi hibridni automobil (koji je kombinovao električni i benziski motor) konstruisan još pre 120 godina, od strane tada anonimnog 23-godišnjeg maldića koji se zvao Ferdinand Porše? Iznenađeni? Mi smo bili.

Mada, tako duga tradicija sa sobom „vuče“ i mnoge mitove i legende koje su u ovom slučaju nastale u samo nekoliko poslednjih decenija, otkako je predstvaljen prvi komercijalni model hibridnog automobila.

Na testu kod prosečnog vozača

Prosečni vozač - prosečni član tima koji je radio na pripremi ovog teksta

P.V. (Prosečan Vozač) - Održavanje je „papreno“!

Servis je nešto skuplji, ali je manje kvarova na vozilu i duža je garancija na prateće delove. Električne komponente su prilično pouzdane i po pravilu se manje kvare od mehaničkih. Električni motor je praktično „večita stvar“ - trajaće bar koliko i vozilo. Garancija na prateće delove uz električni pogon je duža od standardne i obično iznosi 5 godina.

Prosečan Vozač

 

Verovali ili ne: za sedam godina vožnje hibridnog automobila, jedan taksista iz Vankuvera prešao je preko 1.500.000 km! Prvi set prednjih kočionih pločica zamenio je nakon 300.000 km, dok su ga zadnje služile preko pola miliona kilometara!

P.V. (Prosečan Vozač) - Jes‘, pa moraš i baterije da mu menjaš?!

Garancija na bateriju vrlo često prevazilazi deklarisani rok trajanja. Garancija na bateriju je obično mnogo duža nego na celo vozilo tj. na klasičan motor. Najčešće iznosi 8 godina ili 160 hiljada km. Međutim, to vrlo često može biti i dvostruko, dok je 50% duže nešto što se može očekivati (raspitajte se kod proizvođača ili iz nezavisnih izvora o statističkom proseku).

P.V. (Prosečan Vozač) - Ali ja svakako zagađujem okolinu?

Za razvoj hibridnih vozila glavni motiv su ekološki razlozi. Radi se o smanjenju svih štetnih gasova, ali se naročito potenciraju gasovi “staklene bašte”, u prvoj meri ugljen dioksid (CO2). U današnje vreme porodičan hibridni automobil postiže niske vrednosti koje su gotovo dvostruko niže od klasičnih automobila, najčešće 60 do 70%.

Potrošnja goriva je uglavnom niža, ili je makar na istom nivou, čak i u odnosu na dizel motore. Hibridni automobili koji koriste benzin najveću uštedu postižu u gradskoj vožnji gde potrošnja može da bude blizu, odnosno samo 3 litara na 100 km.

Potrošnja goriva 

 

Jeste li za jednu malu digresiju ili bolje reći, teoriju?

P.V. (Prosečan Vozač) - ‘Aj da čujem i tu vašu teoriju...

U ekološkom smislu, hibridna vozila mogu biti i ispred 100% električnih. Ovo se najpre odnosi na električna vozila koja se dopunjuju sa električne mreže. Naravno, u samom saobraćaju potpuno električna vozila nemaju emisiju, ali je ona indirektna zbog načina proizvodnje električne energije. Jedino gde ih električna vozila nadmašuju su električne mreže gde se struja dobija iz izvora sa niskom ili “nultom” emisijom CO2, kao što su npr. Norveška, Švajcarska ili Kalifornija (uzgred i jedne od najbogatijih država).

I ovo nije „naša teorija“, ovo su prikazala i dokazala mnoga naučna istraživanja.

P.V. (Prosečan Vozač) - Dobro, recimo da ste me ubedili...

Da se razumemo, postoje i stavke koje za prosečnog korisnika mogu predstavljati realnu i opravdanu prepreku za kupovinu hibridnog automobila. Na primer, prostor u prtljažniku koji neminovno ustupa mesto bateriji. O ovome se, naravno, treba raspitati kod podavca, premda, veći prtljažnik obično znači i prelazak na višu klasu i skuplji model - što remeti prvobitnu računicu! Mnoge brine i pitanje da li nova tehnologija i teže vozilo podrazumevaju slabije performanse. Pre će biti da se radi o optimizaciji, imajući u vidu da su hibridi uglavnom porodični automobili. Osim ako se ne spremate za reli, ne bi trebalo da vas brinu performanse, I na kraju, ali ne i najmanje važno… Cena automobila! Za standard u Srbiji većini će i pored subvencija, čak iako se uvećaju, ovo biti primarni razlog da odustanu od razmatranja hibridnih vozila.

Ipak, ono što je za nas najbitnije ili bi bar trebalo da bude…Hibridi su prosto idealni za „energetsku tranziciju“

„Energetska tranzicija“je izraz za prelaz sa fosilnih goriva na električnu energiju iz izvora sa niskom, idealno „nultom“, emisijom štetnih gasova. Hibridi su budućnost, naročito „plug-in“ tip ovakvih vozila. Osim što će sigurno biti prelaz ka potpuno električnim automobilima, mogli bi i u tridesetim godinama tekućeg veka da budu vozila za međugradski prevoz, naročito u nižoj i srednjoj klasi automobila.

I Total konja za trku ima! Polovinom 2018. godine predstavljena je linija fluida za električna i hibridna vozila, kao deo globalne stragije kojom podržava i aktivno učestvuje u borbi protiv klimatskih promena.

Total EVFLUID teaser HD

Dragi naši, nadamo se da ćemo narednu sličnu, prvenstveno ekološku temu, sa mnogo boljim subvencijama, otvoriti u čistijem i odgovornijem svetu. Do tada pozdrav od Total tima!